Aktuelle nyheter for Norge – Bomag på Bauma!
BOMAG
To nye elektriske tandemvalser: BW100 ADe-5 og BW120 ADe-5
Les Bomag sin pressemelding her
Modellene BW 100 AD e-5 og BW 120 AD e-5 er en del av innovasjonsfokuset e-Performance på Bomag-standen – for bærekraftig og effektiv veibygging med kraftige elektriske alternativer. Maskinene er tilgjengelig for bestilling allerede nå, men vi er usikre på når de vil ankomme Norge. Vi håper våren/sommeren 2023. De nye elektriske tandemvalsene har to høyeffektive elektriske motorer om bord: en for trekkraft og styring og den andre for vibrasjon. I ren kjøredrift går maskinene med kun én elektrisk motor, noe som sparer energi. ECO-funksjonen og systemet for gjenvinning av bremseenergi (gjenvinning) garanterer svært økonomisk drift – med maksimal ytelse og dynamikk.
Permanent installerte batterier med lang levetid som kan lades med en spenning på 230 V eller 400 V gir elektrisk kraft for en vanlig arbeidsdag. Det kreves ikke noe spesialutstyr som ladeinfrastruktur: Maskinene kan lades direkte på en ekstern DC-ladestasjon eller, takket være den innebygde AC-laderen, via en CEE-kontakt, veggboks eller hustilkobling på kort tid. Til dette formålet tilbyr Bomag ønsket ladekabeladapter som valgfritt tilbehør. Et moderne 48-volts ombordnettverk forsyner drivverket pålitelig med energi. Siden det er et lavspenningssystem, behøves ingen spesielle sikkerhetskrav å overholdes. Dette har den fordelen at service og vedlikehold ikke må utføres av kvalifiserte elektrikere.
Som vanlig betjenes tandemvalsen via en trykk-og-sving-bryter. Føreren kontrollerer maskinen enkelt ved hjelp av den myke, responsive kontrollspaken og et kompakt ratt. Førerplattformen er utformet på en slik måte at føreren alltid har lett oversikt over arbeidsområdet og trommelkantene. Dette muliggjør/tilrettelegger for avslappet og presist arbeid. Et digitalt førerinformasjonssystem viser alle viktige maskinparametere som hastighet, nåværende energibehov, asfalttemperatur, komprimeringsfremgang, driftstimer, lastekapasitet, lastetid og lastekraft på en 5-tommers skjerm. Tandemvalsen med e-Performance kan også enkelt integreres med Bomag Telematic for lokalisering, effektiv flåtestyring og innhenting av produksjonsdata.
Ny førerplattform i to tandemvalser – BW154 og BW174
Les Bomag sin pressemelding her
Med den nye førerplattformen, myCockpit, tilbyr den nye generasjonen tre intuitive betjeningskonsepter. Enten ved berøring, nyskapende dreieknappbryter eller klassisk joystick, bestemmer valseførerne hvor mye digital komfort de vil ha på jobben. En høyoppløselig 10-tommers berøringsskjerm med intuitiv menynavigering og tydelig visualisering gir føreren full kontroll over alle funksjoner. Touch-drift er Bomag’s smarte svar på den pågående digitaliseringen innen vei- og fortaubygging. Imidlertid kan rullene fortsatt betjenes like trygt som før ved å trykke og dreie. Den nye ekstra dreieknappen på kontrollspaken muliggjør sikker navigering og valg av funksjoner på displayet. Førerhuset skiller seg ut for sin svært fleksible sittekomfort og utmerket sikt – for større sikkerhet på arbeidsplassen og avslappet fremdrift i konstruksjonen.
Siden opplåsingsknappen er integrert i rattet, trenger ikke sjåførene engang å ta hendene fra rattet for å endre seteposisjonen. Førerplattformen samt funksjonene i armlenene kan dreies maksimalt 180° til høyre og 75° til venstre. Et luftfjæret høykomfortsete med elektronisk vektjustering, aktiv seteventilasjon og varme er også tilgjengelig som ekstrautstyr. Den gjør det mulig å sitte uten tretthet, selv på lange arbeidsdager.
Optimal sikt er også avgjørende for større sikkerhet på byggeplassen: forstørrede glassflater som strekker seg langt nedover sikrer dette. Selv med vinduet lukket, kan rulleoperatøren se kanten av trommelen fra sidelengs sittestilling. Et intelligent ventilasjonssystem sørger for et optimalt arbeidsklima i kabinen og sørger for duggfrie vinduer og fri sikt. Ved å utstyre kabinen har Bomag allerede vurdert en rekke nyttige detaljer for hverdagsarbeid i standardversjonen, fra romslige lett tilgjengelige oppbevaringsområder og en drikkeholder til et sikkert sted for en matboks og en USB-port for lading av mobile enheter. Sjåførene kan også holde øye med trommeloverflaten. De ser umiddelbart om sprøytesystemet fungerer som det skal eller krever inngrep ettersom dysene er optimalt plassert i deres synsfelt. Dette er også et godt eksempel på hvordan operatørergonomi, gjennomtenkt ned til minste detalj, kan bidra til høykvalitets komprimeringsresultater.
Den nye generasjonen svingstyrte BW 154 og BW 174 tandemvalser fra Bomag er tilgjengelig i flere varianter og med et bredt utvalg av utstyr: med en arbeidsbredde på 1 500 eller 1 680 mm og en driftsvekt på 7,1 til 9,8 tonn. Tre teknologier er tilgjengelige som komprimeringssystemer: Asphalt Manager 2, Vibration eller TanGO4 (delt trommeloscillasjon). Driften av Asfaltsjefen er nok en gang forenklet. Den regulerer automatisk amplituden eller dens effektive retning avhengig av valgt asfaltlag og oppnår dermed optimal komprimeringskvalitet med minimale passeringer. Den nye oppdateringen med intuitive innstillingsmuligheter gjør at Asphalt Managers potensiale kan brukes optimalt, slik at operatøren kan konsentrere seg fullt ut om rullemønsteret og kollegene som jobber sammen. Asphalt Manager er også ideell for asfaltbelegg ved lav temperatur. I tillegg sikrer Bomag Ecomode maksimal effektivitet under komprimering som standard. De som er interessert i spesielt miljøvennlige og bærekraftige teknologier kan valgfritt utstyre valsene med Ecostop- eller hybridteknologi.
Bomag tilbyr en rekke tilleggsutstyr for den nye generasjonen av dreiestyrte tandemvalser, noe som gjør asfaltkomprimering enda mer effektiv og sikker. Spesielt bemerkelsesverdig er: en ekstra monitor på baksiden av kabinen for å holde øye med alle komprimeringsparametere selv ved rygging – fire ekstra speil på kabinen og bakrammen, og opptil 16 arbeidslys med moderne LED-teknologi for dagslysbelysning av arbeidsområdet på nattbygg, inkludert en følg-meg-hjem-funksjon kjent fra biler. Ytterligere alternativer inkluderer: sponspreder, luftfjæret komfortsete med setevarme, innvendig justerbare frontspeil med varme, kantskjærer og sist men ikke minst – et måleteknologisk grensesnitt for dataoverføring til BOMAP-appen, som er uunnværlig for digitalisering.
Ny elektrisk stamper – BT60E!
Les Bomag sin pressemelding her
Bomag viste frem sin nye elektriske stamper BT60e på Bauma. BT60e er en kraftig og robust stamper med batteri-elektrisk drift og derfor utslippsfri i design. Det gir et fremtidssikkert perspektiv innen grøfte- og rørkonstruksjon, landskapsarbeid, komprimeringsarbeid på utfyllinger og fundamenter samt i lappearbeid. Den første batteridrevne stamperen fra Bomag skiller seg ut med sin ytelse og resultater, spesielt der lovbestemmelser krever utslippsfrie drivsystemer, for eksempel i grøfter eller undergrunnsbaner.
Ny vibroplate – BR95!
Les Bomag sin pressemelding her
Bomags BR 95 er den ideelle kombinasjonen av effektivitet og manøvrerbarhet. Platen er lett og smidig å håndtere samtidig som den viser sin styrke i jordarbeid der det er nødvendig med komprimering på de minste plassene, for eksempel nær bygningsvegger, stolper eller i kabel- og rørgrøfter. Dette er muliggjort av en firkantet bunnplate (450 mm arbeidsbredde) med avrundede hjørner og et design som er like slank som den er ergonomisk. Med 360° allround sverd har operatøren maskinen godt under kontroll i enhver situasjon – og ved lave vibrasjonsnivåer for tretthetsfritt arbeid. BR 95 komprimerer grus, sand og blandet kornjord. Arbeidshastigheten på 30 m/min sikrer høy effektivitet. Avhengig av materialet kan fyllhøyden være opptil 25 cm i en enkelt omgang.
To nye elektriske vibroplater – BP 10/36e og BP 18/45e
Les Bomag sin pressemelding her
Etter den vellykkede lanseringen av BT 60 e-stamperen, kunne besøkende på Bauma nå se frem til de første batteridrevne, prototypene av vibroplatene fra Boppard, BP 18/45e og BP 10/36e. Mye tyder på at disse vil bli tilgjengelig for bestilling i Norge fra våren/sommeren 2023.
De elektriske vibrasjonsplatene er like kraftige som forbrenningsmotorversjonene når det kommer til å takle fyllhøyder på opptil 25 cm på grus eller sand eller 20 cm på blandet jord. Takket være sine kompakte dimensjoner og lav vekt er maskinene spesielt lette å manøvrere samtidig som de oppnår en arbeidshastighet på 25 m/min. Den rettkantede bunnplaten muliggjør ekstremt presis komprimering langs kantstein eller vegger. Den er laget av slitesterkt materiale av høy kvalitet. Dette gjør den mest belastede delen av vibrasjonsplatene ekstremt slitesterk og holdbar. Det sammenleggbare sverdet er montert på store lydløse gummiblokker. Dette reduserer skadelige hånd/arm-vibrasjoner til et minimum, noe som muliggjør sikker og tretthetsfri føring av Bomags innovative vibrasjonsplater med kompromissløs e-Performance.